Long time, no see! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Linda Brugman - WaarBenJij.nu Long time, no see! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Linda Brugman - WaarBenJij.nu

Long time, no see!

Door: Linda Brugman

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 April 2014 | Spanje, Valencia

Hallo allemaal,

Ik zal als eerste even mijn excuses aanbieden..... Inmiddels is het alweer veeeeel te lang geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. Elke keer dacht ik oke, nu ga ik het echt doen........ En we zijn een maand verder haha.

Mijn laatste verslag heb ik geschreven toen Ricardo net weg was, wat inmiddels alweer bijna een maand geleden is! Ik moet nu ook echt even diep gaan graven wat we in de afgelopen maand allemaal gedaan hebben.

Van 15 t/m 19 maart waren er Las Fallas. Maar voordat het echt zover was, waren in heel de stad al tekenen te bekennen van de fallas. Las Fallas is echt HET feest van Valencia en dat gaat ook niet maarzo ongemerkt aan je voorbij. In de weken daarvoor was er elke dag om 14:00 uur La Mazcleta op Plaza de Ayuntamiento. Dit is een grote vuurwerkshow van 6 minuten en heel het plein staat dan ook vol. De wegen worden afgesloten door hordes mensen en het gaat echt KEI hard. Tijdens las fallas heb je verschillende verenigingen, je kunt het eigenlijk een beetje vergelijken met carnavalsverenigingen, en elke vereniging maakt dan een falla. Dit is dan een hele grote pop (en een kleintje, voor de kinderen) die ze in hun wijk neerzetten. Elke wijk heeft zo'n pop staan en ze variëren van groot tot heeeeeel groot. Je kunt ook dit vergelijken met carnavalswagens, maar dan zijn het geen wagens maar staan ze gewoon op de grond. Als vereniging heb je dan een soort feesttent waar je al die 5 dagen lang feest in viert. Toen het eenmaal de 15e was, barstte het feest los. Wij zijn de 14e gaan stappen en het was enorm druk, laat staan hoe het dan zal zijn met de fallas zelf! Tijdens de fallas zag je op elke hoek van de straat wel een Churros karretje staan. Je zou denken, waarom staat er geen tentje met hamburgers enzo, maar nee.. blijkbaar hebben ze hier na een goed feest zin in zoetigheid, dus churros. Toen de 15e de fallas eenmaal begonnen, was er ook elke avond vuurwerk in het park tussen 2 bruggen in. Het was niet echt te vergelijken met La Mazcleta die elke dag om 14;00 uur werd afgestoken op Plaza del Ayuntamiento, want La Mazcleta waren meer knallen elke keer, maar dit vuurwerk was echt meer siervuurwerk met soms een smiley ertussen enzo. Erg indrukwekkend! Voor de rest bestaat las fallas vooral uit heel veel feestvieren en heel veel drank. Er waren ook verschillende optochten met mensen in klederdracht, dit was erg mooi om te zien. Allemaal van die mooie jurken aan en de haren strak gedaan. Ik heb van dit allemaal eerder al foto's geplaatst op facebook. Maar hét moment was toch wel de woensdagavond. Dan steken ze alle fallas (die poppen) in de fik. Eigenlijk ook net zoals bij carnaval. Het begon om 22:00 uur met de fallas van de kinderen. Je kunt eigenlijk overal gaan kijken want er zijn zooooovel fallas, je kiest een mooie uit en daar ga je La Crema (de verbranding) kijken. Het verbranden van deze kleine falla was al erg indrukwekkend! Om 23:00 uur werd dan de winnende falla van de kleintjes verbrand, maarja, wij hadden geen idee waar dat ergens moest zijn in de stad. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een mooie falla waar we La Crema wilden gaan kijken. We stonden om 22:30 uur bij een enorm grote falla en daar hebben we 1,5 uur gewacht. Het werd enorm druk maar we stonden vooraan! Om 00:00 uur begon het dan eindelijk en wat was dat indrukwekkend zeg. Ik krijg er nu nog kippenvel van. Het begon helemaal bovenin met vuurwerk wat dan leidde naar de falla zelf. Ik kan het niet goed uitleggen, ik heb er eigenlijk geen woorden voor, zo mooi was het. Ik heb er wel een filmpje van gemaakt, maar hij is dus te groot om op Facebook te zetten :( Voor de liefhebbers, laat ik het eenmaal terug in Nederland graag zien! Om 01:00 uur werd de falla op Plaza de Ayuntamiento in brand gestoken, waar we ook nog heen zijn geweest. Als afsluiting was er ook nog vuurwerk. Wat indrukwekkend allemaal zeg. Echt een ervaring om nooit meer te vergeten!

De volgende dag, 20 maart, leek het net alsof er he-le-maal niks gebeurd was. De straten waren schoon, alle tenten waren weg, alle fallas waren weg. Oke... dit was het dus! Heel erg leuk om meegemaakt te hebben!

Verder gaan we zo nu en dan naar school. Ze verzinnen hier namelijk overal wel een vrije dag voor. Is het niet voor een feest (we waren de hele week van las fallas ook vrij), dan is het wel voor een zogenaamde ''huelga''. Hierbij gaan de leerlingen of de leraren protesteren en ben je weer een dagje vrij. Het is namelijk zo dat je als student hier helemaal niks van de overheid krijgt. Geen studiefinanciering, geen korting op reizen, helemaal niks. Je ouders betalen dus eigenlijk alles wat te maken heeft met je studie. Woon je buiten Valencia? Dan ga je op kamers in Valencia, maar alles wordt gefinancierd door de ouders. En met deze crisis in Spanje, ben je dus soms genoodzaakt om te stoppen met je studie omdat je ouders het niet meer kunnen betalen. Dat vind ik best wel triest. Dus eigenlijk best wel begrijpelijk dat ze gaan protesteren... Maar of het helpt? Ik vraag het me af. Wel één voordeel: je mag zolang over je studie doen als je wilt en als je stopt, hoef je helemaal niks terug te betalen, logisch, want je krijgt ook niks.

En ja wat doe je dan als je niet naar schoolt hoeft hoor ik je denken... We zitten veel in het park en voetballen dan een beetje, beetje badmintonnen of beachballen. Als het écht mooi weer is gaan we naar het strand. Morgen wordt het bijvoorbeeld 27 graden en gaan we heerlijk uitwaaien op het strand en hopen dat het water een beetje opgewarmd is zodat we lekker kunnen zwemmen. Terrasjes pakken is ook een favoriet, en natuurlijk shoppen. Vorige week zijn we een keer naar een karaoke bar geweest. Phien, een klasgenootje, kwam voor een paar dagen vanuit Gran Canaria onze kant op en ze wilde heeel graag naar een karaoke bar. Het was zo gezellig, dat de lampen op een gegeven moment al aangingen toen we nog aan het zingen waren. Woensdag zijn we naar een soort van Spa geweest. HEERLIJK! Echt heerlijk. We waren de enige 2 (Henylen en ik) en hadden alles dus voor onszelf. Een zwembad met massagestralen en een soort van bubbel''bed'', verschillende sauna's, een jacuzzi, een heeeeel heet zwembad (wat ik heerlijk vond), een aantal douches met verschillende stralen wat heel goed is voor je doorbloeding ofzo en een relax ruimte waar je lekker kon chillen als je ff helemaal verrimpeld was.

De tijd vliegt wel hoor! De laatste maand is alweer in gegaan, over 4 weken zijn we alweer thuis. Wat ook geen straf is :)

Nou, ik hoop dat ik in de tijd dat ik hier zit nog een verhaaltje ga schrijven hahah! Foto's zijn te vinden op Facebook :)

Liefs,
Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Op 2 februari vliegen we naar Valencia om daar drie maanden aan de Universiteit te studeren! Al mijn avonturen en belevenissen ga ik met jullie delen op LindaEnValencia.waarbenjij.nl

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 2792

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Studeren in het zonnige Valencia!

Landen bezocht: