De 1e week! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Linda Brugman - WaarBenJij.nu De 1e week! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Linda Brugman - WaarBenJij.nu

De 1e week!

Door: Linda Brugman

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Februari 2014 | Spanje, Valencia

Hola!

Hier ben ik dan met mijn eerste reisverslag vanuit het zonnige Valencia!

Zondagavond was het dan zover, wij (Henylen, Marloes, Rhea, Charlotte en ik) gaan voor drie maanden naar Valencia. Henylen en ik hebben samen een appartement, Rhea en Charlotte hebben samen een appartement en Marloes heeft alleen een appartement. We vlogen wel samen zondag, gezellig! Nog thuis kreeg ik een super mooie tekening van Silvester, die mij erg gaat missen vertelde hij! Daarna zijn we naar Schiphol gereden met Ricardo, pap en mam, Nico en Astrid en Manon en Leonie. Super leuk dat ze mij uit kwamen zwaaien! Eenmaal op Schiphol nog even wat gegeten en gedronken en toen moest het moment weer gebeuren; het afscheid. Bah, wat een k.. moment is dat toch altijd! Marloes en ik gingen er samen doorheen, de rest was al gegaan. Eenmaal door de douane was het ook goed, en kon het avontuur beginnen. 18:00 uur vlogen we en rond 21:30 uur kwamen we aan in ons appartement hier in Valencia. We hadden de keuze uit 2 appartementen omdat er bij één een slechte recensie was geplaatst. De huisbaas had ons nog een ander appartement aangeboden maar uiteindelijk kozen we toch voor het appartement wat we als eerst hadden gereserveerd. Nadat we onze koffers naar boven hebben gesleept, zijn we nog even de stad in geweest om wat te eten, want eigenlijk hadden we dat nog niet gedaan. Samen met Rhea, Charlotte & Henylen hebben we ergens wat tapas gegeten en daarna naar huis gegaan. Heerlijk geslapen de eerste nacht en toen kon de week beginnen: het is maandag!

Maandag hadden we afgesproken met señor José Ramon Insa om alles te regelen qua vakken e.d. Hij zou er zijn van 09:30 uur tot 14:30 uur. Wij wilden natuurlijk eerst even uitslapen na zo'n heftige zondag, dus uiteindelijk waren we rond 13:00 uur voor zijn kantoor. En wat denk je: hij is er niet! We hebben ongeveer een uur zitten wachten en zijn toen naar beneden gegaan om bij de 'receptie' te vragen waar hij is. ''Oh, hij is er niet meer, hij is al weg gegaan''. Oh fijn.... Nja, dan maar een kopje koffie en een broodje bij het studenten-restaurantje tegenover de Universiteit. Goedkope broodjes en heerlijke koffie! Dit kan nog wel eens een vaste lunchplek worden nadat we lessen gevolgd hebben! Daarna zijn we met z'n 5en de stad in gegaan en hebben we een Spaanse sim kaart gekocht. I-de-aal! Gewoon kunnen appen op straat, viberen in de tram en facebooken in de metro. Hoe fijn! We hebben nog wat rondgelopen in het centrum en zijn daarna naar een leuk tentje geweest om even wat te eten. Daarna weer naar ons appartement gegaan en we moesten nog boodschappen doen. Van ongeveer 5 minuten lopen zit de mercadona, waar we de boodschappen hebben gehaald. Pfoe, wat een tassen vol zeg!! We hebben denk ik wel een uur rondgelopen in die winkel, zo groot was die! Eenmaal thuis eten gekookt en we aten pas rond een uur of 22:00. Daarna nog even gezeten en toch wel snel naar bed gegaan, want ik was best wel moe.

Dinsdag hadden we wederom een afspraak met señor Jose, dit keer om 10:30 uur. Hij was er nu gelukkig wel om die tijd maar we waren niet de enigen die hem nodig hadden! Hij heeft ons uitgelegd hoe wij precies de vakken kunnen kiezen. Het komt erop neer dat we ons eigen rooster mogen samenstellen en zelf mogen kiezen in welke groep we gaan zitten. Dit kunnen verschillende groepen zijn, maar ook dezelfde. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor lengua española, didáctica en psicología. José vertelde ook nog dat wij ons aan moesten melden bij een soort internacional office, wat we dus de volgende dag konden gaan doen. Er was namelijk om 12:00 uur een welkomstbijeenkomst op een andere locatie wat best belangrijk was dat we daar bij waren. Daar zijn we dus naartoe gelopen (José zei dat is een kwartiertje lopen, volgens mij zijn we 3 kwartier onderweg geweest). Bij deze bijeenkomst werd er van alles verteld over activiteiten, sporten wat je kunt doen, de lessen, de dokter als je die nodig hebt en noem het maar op. 's Middags hebben we de vakken geregeld en onze roosters bepaald. We hebben een heel fijn rooster. Maandag van 11:30 tot 13:30, dinsdag van 09:00 tot 11:00, woensdag en donderdag van 09:00 tot 13:30 en vrijdag vrij! Naast de lessen moeten we nog wel onze aantekeningen helemaal uitwerken, maar oké, het rooster is super chill!

Woensdag zijn we naar het international office gegaan. Dit was ff zoeken waar het was, want ook dat was weer op een andere locatie. Hier kregen we een soort pas van aanmelding, waar je dus blijkbaar verder niks mee hoeft te doen. Er waren er een paar zonder pasfoto, dus we moesten eerst foto's laten maken en toen weer terug naar international office! Nadat alles geregeld was voor iedereen, weer naar het kantoor van inmiddels onze grote vriend José Ramon zodat hij alles kon tekenen voor ons! Daarna moesten we nog naar een ander kantoor waar onze vakken werden ingeroosterd enzo en waar we ons definitieve rooster mee kregen. Precies zoals we het zelf wilden! Om te vieren dat we ein-de-lijk alles geregeld hadden, hebben we geluncht bij 100 montaditos. Dit is een broodjes zaak waar je de keuze hebt uit 100 verschillende mini pistoletjes met van allerlei soorten beleg. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het er. Het leuke is, op woensdag en zondag is alles 1€. En het was woensdag, dus dat kwam goed uit! We waren bij thuiskomst allebei zo moe, dat we onze sofa bank plat hebben gelegd en allebei een tukkie hebben gedaan, haha! 's Avonds heb ik gevulde kip gemaakt met philedelphia met serrano ham erom heen. Yumyum.

Donderdag zijn we voor het eerst naar school geweest. We moesten om 09:00 uur beginnen. Toen wij de klas in kwamen, zat iedereen al. Marloes zit ook bij ons in die les (didactiek) en zij was er al. Toen we binnen kwamen bleek dat ze op ons aan het wachten waren. Als ‘’welkom’’ werden we voor de klas gezet, moesten we onze naam zeggen en wat we het leukste vonden om te doen. Daarna moesten we met z’n drieën een liedje gaan zingen. Het werd uiteindelijk het is een nacht van Guus Meeuwis. Na 1 regel waren ze gelukkig al tevreden. De les was erg hectisch vond ik zelf. Iedereen praatte door elkaar en ook als de leraar aan het praten was, was niet iedereen stil. Er was elke keer wel iemand aan het roezemoezen. Gelukkig werden we wel goed in de groep opgenomen. We moesten een soort van groepsopdracht doen en we werden gelijk door iedereen gevraagd om in een groepje plaats te nemen. Toen we pauze hadden, gingen we lekker naar buiten in het zonnetje zitten. Daar vroegen de mensen uit die klas meteen of we bij hen kwamen zitten in het zonnetje. Het zijn studenten die leren voor leraar op de basisschool, dus een soort PABO bij ons. We zaten lekker in het zonnetje en één iemand was gitaar aan het spelen, de rest zong mee. Super leuk! Een half uur later begon de volgende les. We zaten in een andere klas, die was een stuk rustiger dan de vorige dat wel, maar de klassen zitten wel bommetje vol. Je moet blij zijn als je een plekje hebt om te zitten! Deze les ging over psychologie van een kind. Wij hebben dit op de HU ook al gehad in het 1e jaar, dus veel kwam me wel bekend voor. Dit was vooral een les van theorie. De leraar legde a.d.h.v. een PowePoint wat uit en de leerlingen namen dit over. Bij vragen kon je ze stellen. Daarna zijn we een lekker broodje gaan eten bij het restaurantje wat tegenover de uni ligt. Hier verkopen ze broodjes in alle soorten en maten, dagplates, complete menu’s, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het er! En goedkoop! Daar kunnen ze op de HU nog eens een voorbeeld aan nemen! Daarna zijn we doorgegaan naar het strand, want het was superlekker weer. We hebben een beetje over de boulevard rondgelopen en daarna zijn we neergeploft op een terrasje om daar de eerstkomende uren niet vanaf te komen! Heerlijk weer! ’s Avonds nog even lekker bijgekletst met mam en pap en verder niet veel meer gedaan.

Vrijdag is onze vrije dag, dus dat werd uitslapen! Ik heb ontzettend slecht geslapen want het waaide echt enorm hard die nacht. Er zit naast mijn kamer een soort van ‘’plat dak’’ en daar liggen een paar lege plastic flessen op. Dus elke keer gingen die flessen heen en weer waar ik ook elke keer wakker van werd. Kortom, slecht geslapen. ’s Middags ben ik even met Marloes mee geweest naar het politiebureau om aangifte te doen. Ze heeft zondag haar telefoon verloren in de taxi. Balen! Na het aangifte doen, zijn we even naar de LIDL geweest om wat boodschappen te halen. ’s Avonds zijn we uit geweest in Barrio del Carmen. Dat is dé wijk hier in Valencia en we hebben een paar leuke tentjes bezocht!

En nu is het alweer zaterdag! Ik denk dat ik vanmiddag eens even lekker een wandeling ga maken door de stad. Het is mooi weer en ik wil de boel een beetje gaan verkennen! Vanavond hebben we een welkomstdiner gepland met ons vijven bij Charlotte en Rhea thuis. Dus dat wordt ook weer een gezellige avond!

Nou, tot de volgende keer maar weer! De foto's komen op Facebook te staan!

Xxx

• 08 Februari 2014 - 16:04

Tineke:

Ha die Linda, je bent al goed gestart zo te lezen in je blog. En ik snap natuurlijk dat je ons heel erg jaloers wil maken met dat mooie weer in Valencia.....nou dat is je gelukt hoor :-(
    Naar de foto's ben ik wel nieuwsgierig, hoop dat je een hele fijne tijd hebt en veel plezier en leerze!
    Groetjes Tineke :-)